Afrika's Bevolkingsdynamiek

TitleAfrika's Bevolkingsdynamiek
Publication TypeOther
Year of Publication2011
AuthorsA. Akinyoade, B. Kilama, J.C.M. Damen, A.J. Dietz, and G. van Omme
Series titleASC themakaart
Issue3
Date Published2011///
PublisherAfrican Studies Centre
Place PublishedLeiden
Publication Languageeng
Abstract

De bevolking van het Afrikaanse continent is de laatste vijftig jaar extreem snel gegroeid, van 289 miljoen inwoners in 1961 tot meer dan 1 miljard op dit moment. Dat is een groei van 350% in een halve eeuw. Het aantal stedelingen is nog veel sneller gegroeid: van 65 miljoen (20%) in 1960 tot 460 miljoen (46%) nu, en spoedig, zo is de verwachting van demografen, zal meer dan 50% van alle Afrikanen in een stad wonen. De gemiddelde levensverwachting in Afrika, de alfabetisatiegraad en de deelname aan het lager onderwijs zijn ook allemaal spectaculair gestegen. En er zijn nu relatief heel veel gezonde, redelijk goed opgeleide jongeren met een sterk toegenomen 'blik naar buiten'.De veranderingen in de bevolkingsopbouw van Afrika beginnen zichtbaar te worden in de bevolkingspiramides. Voor zuidelijk Afrika is al een echte 'jongerenbult' (youth bulge) te zien, waarbij de leeftijdsgroepen van 10 tot 30 jaar groter zijn dan die van de 0-10 jarigen en van de groepen boven de 30. Voor de andere delen van Afrika en voor Afrika als geheel is het nog steeds zo dat de gra?ek nog de vorm heeft van een piramide en nog niet die van een ui, maar de verwachting van demografen is dat in de komende decennia ook voor overig Afrika sprake zal zijn van een afnemend geboorteaantal en dus van een structuurverandering in de bevolking. Ook voor die delen van Afrika geldt overigens al dat er relatief erg veel 10-30-jarigen zijn, vergeleken bij alle andere delen van de huidige wereldbevolking. Het feit dat er relatief zo veel 10-30-jarigen zijn en dat zovelen van hen nu aanzienlijk beter opgeleid zijn dan hun ouders geeft een grote druk op de arbeidsmarkt, waarbij veel jongeren teleurgesteld constateren dat ze ondanks hun onderwijsniveau geen toegang lijken te krijgen tot een grotere welvaart en tot een beter leven.

IR handle/ Full text URLhttp://hdl.handle.net/1887/17967
Citation Key3082